Πέμπτη, 13 Νοεμβρίου 2014

Η πριγκίπισσα ιέρεια των Αρχανών




Στην δεκαετία του ΄60 ο Γ. Σακελλαράκης ανέσκαψε στο Μινωικό νεκροταφείο στο Φουρνί των Αρχανών ένα εκπληκτικό εύρημα. Το νεκροταφείο αυτό έχει πολύ μεγάλη περίοδο χρήσης που αρχίζει από το 2000 π.χ περίπου και φτάνει μέχρι τα Μυκηναϊκά και ακόμη νεότερα χρόνια. Το ιδιαίτερο στοιχείο αυτού του χώρου είναι ότι οι νεκροί δεν θάβονταν σε τάφους αλλά τοποθετούνταν σε πήλινες σαρκοφάγους οι οποίες τοποθετούνταν μέσα σε ταφικά κτήρια που πολλές φορές ήταν διόροφα. Τα κτήρια αυτά ήταν διευθετημένα σε ένα οικοδομικό σχέδιο με διαδρόμους, αποθέτες, οστεοφυλάκεια ακόμα και εργαστήρια ταφικών ειδών. Μια οργανωμένη νεκροπολιτεία της δεύτερης χιλιετηρίδας π.χ.
Σ΄αυτό το νεκροταφείο εντοπίστηκε ένας θολωτός τάφος της Μυκηναϊκής περιόδου (τέλος 14ου αιώνα π.χ ) διατηρημένος στην εντέλεια αλλά με το έδαφος της θόλου χωρίς κανένα κτέρισμα, εντελώς κενός. Σε ένα σημείο προς τον τοίχο της θόλου εντοπίστηκε ένας μικρός σωρός που αποδείχτηκε ότι ήταν μια θυσία αλόγου που είχε κομματιαστεί και τα κομμάτια του είχαν τοποθετηθεί το ένα επάνω στο άλλο. Ακριβώς σ΄αυτό το σημείο ανακαλύφθηκε μία μικρή πόρτα που οδηγούσε σε ένα μικρό πλευρικό δωμάτιο χτισμένη ανάκατα με πέτρες και κομμάτια ενός θυσιασμένου ταύρου.
Μέσα στο δωμάτιο βρέθηκε ασύλλητη και αδιατάρακτη η ταφή μιας γυναίκας μέσα σε πήλινη σαρκοφάγο. Μαζί της έφερε ένα θησαυρό κτερισμάτων. Βρέθηκαν χάλικινοι καθρέφτες με λαβή από ελεφαντόδοντο, κοσμήματα, τα ρούχα της ήταν διακοσμημένα σε όλες τις παρυφές τους με χρυσές σκαλιστές χάντρες. Βρέθηκε ακόμα και ένα σκαμνί που ακουμπούσε τα πόδια της στολισμένο με στοιχεία από ελεφαντόδοντο, όμοιο με το σκαμνί που βλέπουμε να πατά η ιέρεια στο δαχτυλίδι της Τίρυνθας. Το σημαντικότερο όμως εύρημα ήταν τα χρυσά δαχτυλίδια και οι σφραγιδόλιθοι με ιερατικές και λατρευτικές σκηνές. Πιο σημαντικό είναι το δαχτυλίδι που παρουσιάζει σκηνή "Δενδρολατρείας". ΄Ενας άνδρας ξερριζώνει το ιερό δένδρο και ένας άλλος θρηνεί ενώ η ιέρεια στο κέντρο χορεύει έναν οργιαστικό χορό. Στο περιβάλλον υπάρχουν ιεροί κόμβοι, διπλοί πελέκεις και χρυσαλλίδες (στοιχεία αναγέννησης). Σε ένα άλλο δαχτυλίδι η ιέρεια παρουσιάζεται να πετά στον ουρανό μαζί με ένα γρύπα.
Το πόσο σημαντικό ήταν αυτό το γυναικείο πρόσωπο μας το δείχνουν αρχικά οι δύο μοναδικές θυσίες αλόγου και ταύρου. Επί πλέον τα δαχτυλίδια με τις θρησκευτικές παραστάσεις μας υποδηλώνουν την ιερατική ιδιότητα της νεκρής. Αλλά και το γεγονός ότι ένας ολόκληρος θολωτός τάφος είχε διατεθεί μόνο γι αυτήν. Φαίνεται ότι στα χρόνια της Μυκηναϊκής κατάκτησης του νησιού η Μινωική θρησκεία και οι συνήθειες έμειναν ανέπαφες και υιοθετήθηκαν από τους Μυκηναίους κατακτητές τους οποίους αφομοίωσε ο Μινωικός πολιτισμός και ο Μινωικός τρόπος ζωής.
Σήμερα τα ευρήματα αυτού του εκπληκτικού τάφου μπορεί να τα θαυμάσει κάποιος στο αρχαιολογικό μουσείο του Ηρακλείου.

πηγή











0 σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

το κανάλι του project στο yt

επισκέψεις

Άδεια Creative Commons

"Πλουμί κρήτη" κοινωνική συνεταιριστική επιχείρηση.Επιμέλεια ακροβάτης.
Αυτή η εργασία χορηγείται με άδεια
Creative Commons Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα